BusinessSlobodna Dalmacija

U današnjoj tržišnoj utakmici sretni su svi koji prežive, ali ima i onih koji su profitirali u korona krizi. Evo koji su sektori rasli i do 15 posto

Na pitanje koji su sektori profitirali u korona-krizi, koji neki znaju postavljati, odgovor bi bio: u ovoj utakmici sretni su oni koji prežive, kratkoročno neki su manje osjetili sve negativne posljedice poslovanja u uvjetima pandemije koronavirusa, a dugoročno nema pobjednika dok se ne zaustavi rast broja oboljelih i umrlih.

ONLINE TRGOVINA

Kad se izdvajaju djelatnosti koje su povećale svoje aktivnosti u ovim vremenima kad je ograničeno kretanje ljudi i dobara, nezaobilazna je online trgovina.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku online trgovina u Hrvatskoj je porasla za 13,9 posto u prvoj polovici 2020. godine.

Pandemija i epidemiološke mjere ubrzale su rast e-trgovine i mijenjanje potrošačkih navika. Najveći skok je bio u prvom mjesecu karantene, trgovci su prilagođavali svoje kanale distribucije, nastale su virtualne tržnice, povezivali su se kupci i lokalni proizvođači, posebno OPG-ovi te je prodaja svježih proizvoda osjetno rasla u e-trgovini i dostavi na vrata.

Podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju kako je u studenome 2020. u usporedbi s istim mjesecom prethodne godine, porast prometa ostvarilo šest trgovačkih struka, koje čine 69,2% ukupnog prometa. Najveći porast nominalnog prometa ostvarile su sljedeće struke: Trgovina na malo internetom ili poštom (za 26,3%), Ostale nespecijalizirane prodavaonice (za 6,7%), te Računalna oprema, knjige i novine, igre i igračke, cvijeće i sadnice, satovi i nakit i ostala trgovina na malo u specijaliziranim prodavaonicama (za 6,1%). U ostalim trgovačkim strukama, na koje otpada 30,8% ukupnog prometa, promet je pao.

Za očekivati je da će oni koji su stekli naviku e-kupovine, tu naviku zadržati I u budućnosti.

ENERGIJA, TE PROIZVODNJA I PRERADA HRANE

I ova kriza u prvi plan, među onima koji manje osjećaju posljedice poslovanja u uvjetima pandemije, stavlja energiju i hranu.

Ljudima za život i rad treba energija, ljudi moraju jesti i ta dva sektora, energetski i prehrambeni unatoč svim poteškoćama i nužnim prilagodbama ostaju među najznačajnijima.

U doba pandemije sve se više naglašava značaj lokalnih namirnica, odnosno proizvodnje i plasmana na lokalnom tržištu.

Proizvođačima hrane, osim novih kanala distribucije kao što je e-trgovina, dostupne su i police u trgovačkim lancima i manjim dućanima. Samim time što nije ograničen dolazak u trgovine, osim u broju kupaca koji istovremeno mogu boraviti u tim prostorima, proizvodnja hrane mogla je ostati u postojećim kapacitetima, a nerijetko je pojedinim proizvođačima, posebice OPG-ovima, otvorila nove niše.

IT

Zbog pandemije koronavirusa znatno se ubrzao i proces digitalizacije, još od prvog lockdowna na proljeće 2020. radi se od kuće, nastava se održava online, videokonferencije se održavaju preko Zooma i drugih platformi….

Prelazak mnogih aktivnosti i poslovanja online doveo je do rasta informatičkih usluga, ali i do izazova povećanja zaštite podataka i sigurnosne razine.

Nedavno je anketa portala MojPosao, u kojoj je sudjelovalo više od 1000 ispitanika, pokazala kako bez obzira na tešku situaciju u kojoj se svi nalazimo, čak dvije trećine građana (68%) smatra kako epidemija ima i neke svoje pozitivne posljedice.

Najviše (44%) ih je istaknulo mogućnost rada od kuće, koji se ispitanicima očito sviđa zbog fleksibilnosti te uštede vremena i novaca na putovanje na posao.

U svemu tome, IT tvrtke su zadržale ili povećale obim poslova dok su najveće tehnološke kompanije u globalnim razmjerima još više povećale svoje zarade i bogatstvo svojih vlasnika.

PROIZVODNJA MEDICINSKIH PROIZVODA I LIJEKOVA

Sjećate li se koliko su koštale zaštitne maske prije nego je proglašena pandemija? Nisu se ranije toliko koristile i cijene su bile niske. Onda su postale neophodne u zaštiti od koronavirusa i trgovci su iskoristili priliku. U ljekarnama su im znatno povećali cijene, farmaceutska industrija doživjela je ogroman skok potražnje. Potom su uskočili i drugi trgovci, konkurencija je snizila cijene, maske su nudili i u akcijskim prodajama.

U jednom periodu poslovnu priliku vidjele su i iskoristile i neke domaće tvrtke i obrti i dobro za njih i tržište da su uskočili u taj posao, ali u globalnim razmjerima najveći promet ostvaraju kineski proizvođači.

Osim maski i druge zaštitne opreme, povećala se i proizvodnja dezinfekcijskih sredstava, respiratora i svih proizvoda koji pomažu u suzbijanja širenja koronavirusa i očuvanju zdravlja. Naravno, u suzbijanju pandemije nezaobilazna je proizvodnja testova za COVID-19, kao i testiranje koje se provodi, a što sve ima svoju cijenu.

No, sve je to dio života u doba korone. Ono bez čega se ne može pronalazi put do kupaca, s druge strane razne druge djelatnosti čekaju bolje dane, a poduzetnici koji se njima bave, sami ili uz pomoć državnih mjera, traže način kako se prilagoditi okolnostima pandemije i održati svoje tvrtke na tržištu, sve u nadi da će napokon i korona-krizi doći kraj.

Show More

Povezane objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Back to top button
Close
Close