KolumneSlobodna Dalmacija

RATOVI ZVIJEZDA: USPON SKYWALKERA Živjeti i umrijeti na Zvijezdi smrti

“Prošlost je prošlost, treba se fokusirati na ono što je danas” smatrao je Kylo Ren (Adam Driver) u “Posljednjem Jediju”. Bilo je to njegovo mišljenje i mišljenje redatelja filma Riana Johnsona koji je razjario fanove “Ratova zvijezda” time što je hit-serijal više okrenuo sadašnjosti (i mogućoj budućnosti) umjesto da rovari po prošlosti kao J.J. Abrams u prvom dijelu nove “Star Wars” trilogije “Sila se budi”.

Neki su fanovi išli toliko daleko-daleko i okrivili Johnsona da je uništio cijelu franšizu iz “far far away” galaksije. “The Last Jedi” je, nakon ziheraškog, ali na svoj način još više manjkavog “The Force Awakens”, uzrokovao nemir u Sili, stoga je, kako bi fanovi opet bili sretni, trebalo uspostaviti ravnotežu u nastavku “Rise Of The Skywalker”, epizodi IX i posljednjem filmu trilogije (navodno i čitavog serijala).

Na redateljsku stolicu je vraćen Abrams sa zadatkom da pokrpa pukotine na svemirskom brodu franšize kako isti ne bi potonuo. Abrams za “Ratove zvijezda” radi isto što i Ren sa svojom kacigom u “Usponu Skywalkera”. U “Posljednjem jediju” Ren je razbio kacigu u trenutku bijesa, nakon što mu je Snoke predbacio slabost. Sada je ponovno sastavlja od prijašnjih komadića, preneseno i Abrams.

Ipak, Rey (Daisy Ridley) kaže Renu da vidi – pokrpane – pukotine, na kacigi otisnute poput ožiljaka (njegovih, serijala). To je jedan od ključnih trenutaka za čitanje/gledanje novih “Star Warsa”. Drugi se krije u prvim riječima na onom uvodnom žutom “tepihu” slova koja pričaju priču pojedinog dijela serijala – “Mrtvi govore!”.

Mrtvi oživljavaju na ovaj ili onaj način u “Rise Of The Skywalker”, kako likovi (Luke Skywalker, imperator Palpatine…), tako i glumci (neprežaljena Carrie Fisher, umrla prije snimanja filma). “Nekako se vratio” Palpatine (Ian McDiarmid) koji je, doznajemo, potajice povlačio konce događaja iz dvaju prethodnika ne bi li novi Imperij uzvraćao udarac, iako to zvuči “nemoguće”, kako veli jedan lik, jer se vodio da je mrtav od kraja šeste epizode, tj. “Povratka jedija”,

Palpatine je vraćen da film ima (još jedno) poznato lice “Star Wars” prošlosti kojoj Abrams stremi. I da Renu može reći “Ja sam svi glasovi koje si čuo u glavi”, uključujući i glas njegova djeda Dartha Vadera, što Abrams pogođeno mitski suprostavlja Skywalkerovu bodrenju Rey pred finalni obračun s laserskim sabljama Lukea i Leije (“Tisuću naraštaja živi u tebi!”).

Vratio se i Lando Calrissian (Billy Dee Williams), također zadnji put viđen u “The Return Of The Jedi”, a iz prošlosti je izvađen i Lukeov X-Wing kako bi njime poletjela Rey u akcijskoj završnici. Ako je “Sila se budi” bila gotovo pa preslikana “Nova nada”, “Uspon Skywalkera” je takoreći “Povratak jedija”, što ima nekog smisla budući da su oba posljednji dijelovi svojih trilogija.

Međutim, voljeli bismo da je Abrams napravio više koraka naprijed u neznano nego natrag kako ne bi pokazao “disturbing lack of faith” kao Johnson prema (bogatoj) prošlosti “Ratova zvijezda” na koju prečesto podsjeća gledatelja. U tom kontekstu eto i trećeg ključa za čitanja/gledanja filma: C-3PO žrtvuje svoju memoriju (i prije brisanja želi, simbolično, “posljednji put pogledati prijatelje”) koja će biti izbrisana za viši cilj, ali R2D2 je uspijeva obnoviti.

Na “obnovu memorije” tipuje i Abrams koji briše ili ignorira dosta toga novoga što je pokušao ispisati prethodni film i ubacuje likove u znane situacije ili im daje već izgovorene replike (zaštitni znak serijala “I’ve got a bad feeling about this!”).

Toliko, “The Rise Of The Skywalker” se više nastavlja na “The Force Awakens” nego “The Last Jedi” i djeluje kao zaključak priče uspostavljene u tom filmu, uz više (finalni zov tamne strane za Rey) ili manje (špijun u redovima Prvog poretka) suvisle “twistove” kako bi i Abrams mogao bar djelomično citirati Lukea iz prethodnika i prosječnom fanu “Star Warsa” reći “ovo se neće (baš 100 posto) odvijati kako misliš”.

Dakle, nekih noviteta ipak ima, a to nije samo humorno otkriće da Stormtrooperi “sad lete(?!)” u efektnoj “madmaxovskoj” akcijskoj sceni. Definitivno, pred Abramsom nije bio lagan dvojni zadatak, jednako kao i pred Rey koja “nije ono što misliš”.

Oboje moraju završiti što je Luke započeo i dovršiti i Lein put, a u njegovom slučaju to znači iskupiti blisku prošlost (prijašnja dva filma) i odati počast dalekoj (izvorna trilogija Georgea Lucasa) kako bi priveo kraju serijal koji je oblikovao generacije filmofila i pop-kulturnjaka. “Uspon Skywalkera” se na koncu bori za fanove razapet negdje između ta dva pola prošlosti, onako kao što se Rey i Ren mogu upustiti u bitke sa suprotnih strana galaksije.

Ridley i Driver daju dosad najbolje uloge unutar nove trilogije i njihov odnos uspijeva izazvati emocije nošene glazbom Johna Williamsa, posebice kad ga se poveže s Lukeom i Leijom kojima “The Rise Of The Skywalker” upućuje posljednje zbogom, kao i serijalu od kojega se (zauvijek?) rastaje na doista dirljiv i smislen način.

Ključna (akcijska) sekvencija je lasersko-mačevalački duel Rey i Rena na ostacima druge Zvijezde smrti s valovima većim od onih iz “Oluje svih oluja”. “Ratovi zvijezda” žive i umiru na Zvijezdi smrti, ali se, na kraju krajeva, ponovno rađaju na Tatooineu. Na mjestu gdje je sve počelo davne 1977. godine.

Top-lista post-Lucas ‘Star Warsa’

1. ‘Rogue One’ (2016.)
2. ‘Posljednji Jedi’ (2017.)
3. ‘USPON SKYWALKERA’ (2019.)
4. ‘Mandalorian’ (2019.) 5. ‘Solo’ (2018.)
6. ‘Sila se budi’ (2015.)

Show More

Povezane objave

Back to top button
Close
Close