AktualnoSlobodna Dalmacija

Proklizavanje lamele ozbiljan je kvar

Više je problema koji se mogu povezati sa spojkom automobila, a i takvi kvarovi mogu biti vrlo ozbiljni. Spojka, kvačilo, kuplung, lamela, korpa, druk ležaj, sajla, kuplung cilindar i slični, česti su termini koje čujemo od vozača kad govore o spojki, važnom dijelu vozila. Propadanje papučice spojke može biti izazvano neispravnošću na prijenosnim elementima između papučice kvačila i potisne ploče spojke.

Najčešće kod starijih vozila puca sajla kvačila, a kod novijih vozila procuri hidraulika na sekundarnom cilindru. Također, određeni modeli vozila mogu imati i tipske već poznate probleme na ovom dijelu mehanizma, od pucanja plastičnih zupčanika ili polugica ispod papučice kvačila te puštanja hidrauličkih vodova od primarnog do sekundarnog cilindra i niza sličnih problema.

Gubitak prijenosa okretnog momenta na kotače čest je problem, poznatiji kao proklizavanje lamele. Lamela je dio koji se nalazi između zamašnjaka i potisne ploče te na taj način stvara vezu između motora i mjenjača. Na sebi ima poseban materijal ugljičnih vlakana te pomoću toga materijala stvara trenje i prenosi okretni moment (Nm) na mjenjač. Proklizavanje lamele prepoznatljivo je u vožnji prigodom ubrzavanja kada vozilo ne može naglo ubrzati, a rad motora je popraćen povišenom bukom te naglim podizanjem broja okretaja motora bez značajnijeg ubrzanja automobila.

Proklizavanje tanjura spojke, poznatije kao lamele, kod otpuštene papučice kvačila nije funkcija spojke. Zbog zagrijavanja spojke dolazi do smanjenja stupnja efikasnosti spojke i rad motora prelazi u nepoželjno zagrijavanje spojke. Pregrijavanje spojke može dovesti do potpunog otkazivanja i gubitka pogona na kotače. Uz pregrijavanje vozač može primijetiti bijeli dim iz motornog prostora i specifičan miris sličan elektronici koja je pregorjela zbog neispravnosti.

Kod pregrijavanja spojke preporuka je stati i ohladiti je nekih pola sata do 45 minuta i promijeniti stil vožnje koji neće uzrokovati naglo podizanje okretaja motora korištenjem vrha papučice pedale gasa (nemojte duboko pritiskati papučicu gasa) te na uzbrdicama korištenje nižih stupnjeva prijenosa. Naravno, ova metoda može pomoći ako je u početnoj fazi uočen efekt proklizavanja spojke, dok još nije došlo do dima i jakih mirisa paljevine.

Ako primijetimo da spojka počinje podrhtavati prilikom kretanja ili dolazi do izmjene neobičnog zvuka prilikom pritiskanja i otpuštanja papučice spojke, ne treba zanemariti problem jer je to najčešće najava da nešto nije u redu i preporuka je konzultirati se sa servisom oko novonastale situacije jer u suprotnom može nastupiti kvar. To se najčešće događa na putovanjima, kad se spojka dulje koristi i dobro zagrije ili se vozilo optereti prtljagom i drugim teretima koji redovno nisu prisutni u gradskoj vožnji jer je vozač najčešće sam u vozilu.

Nažalost, kada je u pitanju problem sa spojkom, pomoć na cesti rijetko može izvesti instant-rješenje kako bi se nastavilo daljnje putovanje. Popravak spojke u idealnim uvjetima u servisu može potrajati u prosjeku između jednog do pet radnih dana, što u nekim slučajevima ovisi o nizu faktora, poput dostupnosti rezervnih dijelova pa do potrebe za specijalnim alatima i nizu drugih čimbenika. Preporuka je reagirati odmah na prve znakove čudnog rada spojke kako biste mogli osigurati popravak u vremenskom razdoblju kad nam vozilo nije toliko neophodno.

Show More

Povezane objave

Back to top button
Close
Close