AktualnoSlobodna DalmacijaVijesti

Nema neizvjesnosti, državna matura polagat će se u lipnju: izrađena su tri prijedloga, a zajedničko svim verzijama je da nema pomicanja rokova

Državna matura i za ovogodišnju generaciju maturanata priprema se u specifičnim okolnostima, a prosvjetna vlast odlučna je u tome da se ona provede kako je planirano i sukladno objavljenom kalendaru, što znači u razdoblju od 1. do 25. lipnja i s pitanjima koja će obuhvatiti gradivo koje su učenici završnih razreda srednjih škola obradili sukladno programu. No, kako pandemija koronavirusa, “zaključavanja”, epidemiološke mjere, potresi i druge nedaće diktiraju naš način života, u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), središnjoj ustanovi za provedbu mature, pripremili su i u srijedu Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO) predložili “rezervni plan” za maturu.

– Stručnjaci NCVVO-a iz različitih područja te psihometričari, koji su ključni za kvalitetnu pripremu ispitnog sadržaja i pristupa vrednovanju, definirali su niz rješenja kako bi donositelji odluka bili u mogućnosti donijeti odluku temeljenu na činjenicama uzimajući u obzir sve prednosti, nedostatke i potencijalne rizike svakog ponuđenog rješenja – kaže Ana Sesar, viša stručna savjetnica u NCVVO-u. Konačnu odluku o maturi donosi Ministarstvo, a nakon sastanka u srijedu najavljeno je da će ona biti donesena do kraja siječnja.

– Naša anketa pokazala je kako su prošlogodišnji maturanti bili više pod stresom lani u proljeće, kada nisu znali hoće li pisati maturu i kako će ona izgledati, nego u lipnju, kad su polagali maturu. Zato je važno da ovogodišnji maturanti što prije doznaju koji su mogući scenariji za polaganje mature u slučaju da se zbog bilo kojeg razloga ona ne bude mogla provesti u skladu s regularnim kalendarom – poziva Ana Sesar.

Nema redukcije gradiva

Kako bilo, iz NCVVO-a doznajemo da su izradili tri prijedloga kalendara za provedbu mature, koji se mogu primijeniti u svim nepredvidivim situacijama. Svim je verzijama zajedničko to da se državna matura svakako treba provesti, znači da nema ukidanja ili pomicanja, primjerice, ljetnog roka na jesen. Također, plan je da se testiranje provede i iz glavnih i iz izbornih predmeta. Uz to, nije predviđena redukcija gradiva koje će biti obuhvaćeno ispitima državne mature. Ako maturu ne bude moguće provesti sukladno regularnom kalendaru, NCVVO u “rezervnom planu” kao neka od rješenja predlaže primjenu istih modela kao i za prošlogodišnju generaciju maturanata.

To znači da bi se mijenjali datumi pisanja pojedinih ispita, odnosno da bi se ponovno razdvojili datumi pisanja A (više) i B (osnovne, niže razine) obveznih predmeta, poput hrvatskoga (test i esej) i stranog jezika te matematike. Prema postojećem kalendaru, testovi obiju razina iz istog obveznog predmeta pišu se isti dan. Treći je model da se matura ponovno polaže u dva epidemiološka bloka, to jest da se najprije pišu testovi iz obveznih predmeta, a u drugom dijelu mjeseca izborni predmeti. Aktualni kalendar je, naime, “prošaran”, odnosno od glavnih predmeta najprije se piše engleski jezik A i B razine 4. lipnja, matematika je na redu 21. lipnja, test iz hrvatskog jezika 24. lipnja, dok bi se esej A i B razine iz hrvatskog jezika pisao kao zadnji, i to 25. lipnja. Između njih polažu se izborni predmeti, a na prvi dan mature, 1. lipnja, materinski jezici nacionalnih manjina te grčki jezik.

Kakav god da se model primijeni, ni jedan ne predviđa znatnije pomicanje datuma konačne objave rezultata mature, koji je, prema sadašnjem kalendaru, određen za 20. srpnja. Taj se datum maksimalno može pomaknuti za jedan dan, ali, kako kaže Ana Sesar, u svakom slučaju vodilo se računa da se ne remete upisi na fakultete.

NCVVO također kao novost predlaže tri modela vrednovanja rezultata učenika. Iako ne žele otkriti o kakvim se modelima radi, naglašavaju da je cilj uspostaviti što pravednije kriterije vrednovanja za sve maturante koji će uzeti u obzir različite vanjske okolnosti, poput stradavanja u potresu, izloženosti COVID-u 19, samoizolacije itd., pa su tom smislu mogući određeni bonusi.

– Simulacija učinaka svakog od tri osmišljena modela je u tijeku. Kod učinaka naglasak je prvenstveno stavljen na pravednost u bodovanju sukladno načelu jednakosti, ali i na pozitivan psihološki utjecaj – kaže Ana Sesar.

Dodatne pripreme

Centar također, kako dodaje Ana Sesar, s predstavnicima Sisačko-moslavačke županije dogovara potporu učenicima s potresom pogođenih područja, s obzirom na činjenicu da je za dio njih početak nastave odgođen za najmanje dva tjedna, da neki nisu u mogućnosti pohađati ni online nastavu i slično. Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja već su ranije najavili kako će tijekom drugog polugodišta za maturante iz potresom oštećenih škola na tome području organizirati dodatne pripreme za državnu maturu. S obzirom na to da prema važećem Pravilniku o polaganju državne mature ravnateljica NCVVO-a određuje mjesto pisanja ispita mature, kako nam je također potvrđeno u NCVVO-u, za maturante iz stradalih škola Sisačko-moslavačke županije trenutačno je najizgledniji scenarij osnivanje jednog ili više školskih ispitnih centara na potresom pogođenom području u kojima će oni moći polagati maturu.

– To je važno kako bi pristupnici mogli pristupiti ispitima u relativno poznatom i sigurnom okruženju te ne bi morali putovati na ispite u Zagreb. Broj školskih ispitnih centara definirat će se sukladno potrebama nakon utvrđivanja stanja škola, a konačna odluka bit će donesena nakon završnih dogovora s ispitnim koordinatorima u školama te s MZO-om – ističe Ana Sesar.

Show More

Povezane objave

Back to top button
Close
Close