Slobodna DalmacijaZdravlje

Najdepresivniji dan u godini marketinški je trik. Znate li uopće kako je krenula ta priča?Stručnjaci: ‘Taj dan čini ljudima više štete nego koristi‘

Za ovaj vikend prognostičari predviđaju pravu zimu, vrlo hladno vrijeme bit će i na obali, temperature će se spuštati ispod nule.

I u ponedjeljak bi na splitskom području rano ujutro moglo biti ispod nule, a danju će se temperatura popeti do najviše šest Celzijevih stupnjeva. Ako se do tada nešto u vremenskim prognozama bitnije ne promijeni, bit će pretežno sunčano, uz slab vjetar, pa će ipak biti lakše podnijeti niske temperature.

No ipak se treba pripremiti za predstojeći ponedjeljak, 18. siječnja, jer je to dan koji nam se posljednjih petnaestak godina servira kao “najdepresivniji dan u godini”.

Tipično je to treći ponedjeljak u siječnju, nazvan “Blue Monday”, “tužni ponedjeljak”, iako ga neki nazivaju “plavi ponedjeljak”, što nije odgovarajući naziv jer riječ “blue” na engleskome ne znači samo plavo, nego i tužno, sjetno, melankolično, depresivno…

Nemoj misliti na…

Koncept “tužnog ponedjeljka” prvi put se pojavio 2005. godine, kad je 24. siječnja označen kao najdepresivniji dan u godini u priopćenju za medije turističke tvrtke “Sky Travel”. Tvrdili su kako su do toga kad je “Blue Monday” došli koristeći jednadžbu u koju se uvrštavaju i vremenske prilike, a kako se radi o zimskom razdoblju, zapravo se odnosi samo na sjevernu hemisferu.

Ali budući da se datum “tužnog ponedjeljka” poklapa s američkim praznikom, danom Martina Luthera Kinga Jr., koncept “Blue Mondaya” nije se “uhvatio” u SAD-u.

Spomenuta objava za medije “Sky Travela” obznanjena je s potpisom psihologa dr. Cliffa Arnalla, koji je 2018. kazao za list Independent kako mu nikad nije bila namjera da taj dan zvuči negativno, nego da inspirira ljude na aktivnost i donošenje važnih odluka.

“Sky Travel” je od njega zapravo naručio da procijeni koji je najbolji dan za rezerviranje ljetnog odmora kako bi promovirali svoju ponudu odmora i putovanja, ali kad je počeo razmišljati o motivima za rezerviranje odmora, prisjećajući se svega što su mu ljudi govorili na radionicama o stresu i sreći koje je održavao, došao je do faktora koji su sugerirali kako je treći ponedjeljak u siječnju posebno depresivan.

Brojni su čimbenici koji su kumovali formuli “tužnog ponedjeljka”: vremenske prilike, razina financijskog duga i visina plaće, koliko je vremena prošlo od Božića, koliko je vremena prošlo otkako smo odustali od novogodišnjih odluka, slaba motiviranost i osjećaj potrebe za aktivnošću, kao i vrijeme koje provodimo u kulturnim aktivnostima i relaksaciji, spavanju, pod utjecajem stresa…

Formula je zapravo besmislena, što cijelo vrijeme naglašavaju brojni stručnjaci za mentalno zdravlje tvrdeći kako je cijeli koncept “tužnog ponedjeljka” farsa, odnosno potpuno beznačajan.

Učinite nešto korisno

I sam Arnall je u međuvremenu priznao da je formula pseudoznanost i pozvao je Britance da ignoriraju “Blue Monday”.

No to nije spriječilo marketinške tvrtke da manipuliraju tim konceptom i koriste ga kao odličnu mogućnost za prodaju koječega zarađujući na pretpostavci da su tog dana svi jadni i podložni reklamama.

Stručnjaci upozoravaju i kako marketinške kampanje vezane uz “tužni ponedjeljak” omalovažavaju ono što može biti vrlo ozbiljan problem kad je mentalno zdravlje u pitanju.

Puno je onih koji, tvrdeći kako “tužni ponedjeljak” ne postoji, savjetuju da umjesto rezerviranja ljetnog odmora, jer bismo se navodno tog dana trebali osjećati depresivno, doniramo nekoj humanitarnoj organizaciji.

Takav savjet je u prilikama u kojima trenutačno živimo itekako prihvatljiv. Nakon iznimno teške godine obilježene pandemijom koronavirusa, potresom koji je u ožujku pogodio Zagreb, te još težim koji je pri kraju 2020. razorio područje Banovine i nebrojene obitelji ostavio bez krova nad glavom, bavljenje trivijalnošću poput “tužnog ponedjeljka” zaista je besmisleno.

Ako to još niste bili u mogućnosti učiniti, provjerite što je ljudima na Banovini trenutačno potrebno i donirajte to ovog ponedjeljka ili uplatite donaciju nekoj od pouzdanih organizacija. Ili učinite nešto lijepo za nekoga kome znate da treba pomoć. Tako će vam taj “najdepresivniji dan u godini” sasvim sigurno biti ljepši i osjećat ćete se bolje.

A s obzirom da bi ponedjeljak trebao biti hladan, ali uglavnom sunčan, iziđite u šetnju (pridržavajući se epidemioloških mjera), skuhajte kod kuće kavu ili čaj i ponesite topli napitak u termosici i podijelite ga s prijateljicama/prijateljima uz ugodan razgovor i sigurnu distancu…

Show More

Povezane objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Back to top button
Close
Close