KulturaSlobodna Dalmacija

KORAK DO SLAVE Rock ‘n‘ roll živi vječno

Olovka simbolično ispisuje imena glumaca u uvodnoj špici divnog “Koraka do slave” (2000.) redatelja i scenarista Camerona Crowea. Ispisala je ta ista olovka cijeli Croweov život i ovaj film kojim je on napravio puni krug. Naime, “Almost Famous” je poluautobiografski film.

Crowe je još kao tinejdžer, početkom sedamdesetih, pisao o rocku, bio je glazbeni novinar časopisa “Rolling Stone” i odlazio je na turneje s bendovima kao što su Allman Brothers i Lynard Skynyrd. Alter ego filmaša u “Koraku do slave” je William Miller (Patrick Fugit), mladić naoružan olovkom i blokom na turneji s rock grupom Stillwater, fiktivnom kombinacijom Lynyrd Skynyrda i Allman Brothersa.

FILM: Almost Famous; humorna glazbena drama; SAD, 2000. REŽIJA: Cameron Crowe ULOGE: Patrick Fugit, Kate Hudson OCJENA: *****

William zapisuje natuknice u blok, što je zasigurno činio i sam Crowe, prenijevši svu ljubav prema glazbi u tu olovku, posredno i u sam film za čiji je scenarij nagrađen Oscarom, potvrdivši jed(i)nu od četiri nominacije. Ljubav za glazbu i iskustvo glazbenog novinara predodredili su Crowea kad je počeo pisati i snimati filmove.

Film i glazba kod njega su u neraskidivoj vezi. Jedno ne može bez drugog. Oni su dvije polovice jednog srca i kucaju u istom ritmu. Koliko Croweovi filmovi ne mogu bez glazbe (i obratno), pokazao je u prvijencu “Say Anything” s kulminacijom u ikoničkoj sceni kad lik Johna Cusacka podiže “boombox” kasetofon iznad glave i pušta pjesmu “In Your Eyes” Petera Gabriela.

Naslov pjesme je simboličan: glazba je i u oku, ne samo uhu, kao film. Drugijenac “Samci” Crowe je posvetio grunge sceni s početka devedesetih, a “Jerry Maguire” s Tomom Cruiseom ne bi bio to što jest bez “Secret Garden” Brucea Springsteena, ali i njegova šaranja po radiopostajama u potrazi za pjesmom emotivnog trenutka i pronalaska “Free Falling” Toma Pettyja, koju će zapjevati na sav glas kad se prepozna u stihovima.

Kao vrhunac tog i takvog Crowea, “Almost Famous” je njegov najbolji film nakon “Jerryja Maguirea”, a svakako najosobniji i najautentičniji, najbliži srcu. Osjeća se to u svakom kadru i svakom taktu soundtracka koji audiovizualno savršeno rekreiraju sedamdesete uz pomoć glumaca, autentičnih u svojim ulogama. “Stvarni ljudi, stvarni osjećaji”, Croweova je zvijezda vodilja kroz film o ljubavi prema glazbi, slušanju, sviranju i pisanju – življenju.

Overprotektivna majka Elaine (Frances McDormand) branila je slušanje rocka Williamu (tad ga glumi Michael Angarano) i njegovoj starijoj sestri Aniti (Zooey Dechanel), od koje je naslijedio dobar glazbeni ukus i torbu punu zabranjenog voća, tj. vrijednih ploča, albuma grupe Who, Rolling Stonesa, Led Zeppelina, Jimmyja Hendrixa, Creama, Joni Mitchel, Boba Dylana

Elaine je album Simona & Garfunkela (“Bookends”) otpisala kao “poeziju droge i promiskuitetnog seksa” i, s vremenom, otjerala buntovnu Anitu od kuće. Na rastanku sestra je rekla bratu “Slijedi svoj san”, prognozirala “Jednog dana bit ćeš cool” i uputila ga na brdo ploča skriveno ispod kreveta, uz savjet: “Slušaj ‘Tommyja’ i vidjet ćeš cijelu svoju budućnost.”

I poslušao je William “Tommyja” i vidio cijelu svoju budućnost. Bit će rock novinar, posebice kad ga osokoli legendarni kritičar Lester Bangs (Philip Seymour Hoffman) i da mu zadatak da napiše tisuću riječi izvještaja/osvrta (nekih četiri kartice teksta) s koncerta Black Sabbatha, kamo ga dovozi majka s porukom “Don’t do drugs!”, koja postaje ponavljajući štos filma.

Tom prilikom William će upoznati grupu Stillwater, kao i “groupie” djevojke, pardon “pomoćnice benda” (one su tu zbog glazbe), predvođene Penny Lane u tumačenju neodoljive Kate Hudson. “Sviramo za fanove, ne kritičare”, podbode Williama gitarist Russell Hammond (Billy Crudup), ali malac osvaja bend komplimentom da imaju “zapaljiv zvuk”.

Iako je Lester upozorio Williama da se s rock zvijezdama “ne možeš sprijateljiti”, on će učiniti upravo to kad ga Russell pozove na turneju sa Stillwaterom koja će ga životno oblikovati i usmjeriti. Film o odrastanju i sazrijevanju sagledan je iz Williamove perspektive, njegovim nevinim očima, širom raširenima za “sense of wonder” pogled, premda neće samo on odrasti i sazreti do odjavne špice, nego i Penny i Russell, koji u jednoj sceni na LSD-ju viče “Ja sam zlatni bog” i skače u bazen s krova kuće.

Rijetka je to scena rock dekadencije u “Koraku do slave”, što neki zamjeraju Croweu i promašuju bit njegova “coming-of-age” filma. Jer, “Almost Famous” promatra svijet rocka i rock zvijezda idealističnim i nostalgičnim okicama mladića, 15-godišnjeg sebe, zaljubljenima u glazbu i Penny Lane. Očima koje će svejedno vidjeti kakav je svijet odraslih ili odraslijih u koji William polako ulazi.

Glazba je podloga za priču o odrastanju jednog tinejdžera, preko kojeg Crowe prelama tinejdžerske godine rock ‘n’ rolla kakvog poznajemo, njegov pubertet. Gledamo svađe između gitarista i pjevača Stillwatera Jeffa Bebea (Jason Lee) kad potonji postane ljubomoran što ovaj privlači više pažnje.

“Dogovorili smo se, ja sam frontmen, ti mistični gitarist”, šizi Jeff na Russella koji, oženjen, ima “toplo-hladno” odnos s Penny. Članovi Stillwatera bore se i da ostanu vjerni svojoj glazbi i zadrže kreativnu kontrolu kad veće prilike pokucaju na vrata i počnu letjeti privatnim avionom umjesto voziti se busom zaslugom novih menadžera, likova koji su ruinirali rock i pretvorili ga u komercijalnu “industriju imidža”, kako smatra Lester.

“Nailaziš u vrlo opasno doba za rock, rat je gotov, pobijedili su”, upozorava on Williama. Nije Lester posve u krivu, ali za Williama i Crowea rock ‘n’ roll (i glazba) živi vječno dokle god ga netko voli, poput njih u filmu koji 2020. izgleda poput bajke stavljen u kontekst glazbenog i novinarskog svijeta, pa i svijeta općenito.

Danas je svijet emotivno “bankrotiraniji” nego ikad prije, umnogome je izgubio nekadašnji ushit, entuzijazam i bliskost. Sjetna i sentimentalna vrijednost filma eksponencijalno je narasla od 2000. do 2020., kad je “Korak do slave” zakoračio u 20. godišnjicu, u eri kad se intervjui rade preko Zooma, ne uživo “face-to-face”, kamoli da se možete i podružiti sa zvijezdama.

Svijet je, primjerice, rijetko spontan kao što je nekoć bio, da se članovi benda, ljudi poput nas, mogu jedan po jedan uključiti u zborno “sing-a-long” pjevanje pjesme “Tiny Dancer” Eltona Johna, kojeg je Crowe načinio nanovo rokerski popularnim i relevantnim u nezaboravnoj sceni čiste glazbeno-filmske magije. “Moram kući”, kaže William. “Ti jesi kući”, podsjeti ga Penny prije nego što bus udre u Eltonovu pjesmu.

Takvih čarobnih scena ima još barem dvije, a tiču se Williamova odnosa s Penny, koja svodi čitav “Almost Famous” u izjavi: “Ako se osjetiš usamljenim, odi do dućana ploča i posjeti prijatelje.” Tko može zaboraviti Williamov pogled u krupnom planu i “slow motionu” upućen njoj kad ga druge “groupies” (Anna Paquin, Fairuza Balk) počnu razodijevati da izgubi nevinost u hotelskoj sobi ili njegovo trčanje za njezinim avionom na aerodromu?

Svatko je imao neku svoju Penny u životu i Williamovi osjećaji srcobolje su opipljivi i prenosivi s ove strane ekrana, neovisno o tome što su rijetki u publici imali priliku biti na turneji s rock bendom i “groupiesicama”. S Williamom i “Korakom do slave” može se identificirati svatko tko se zaljubio do ušiju u nekoga ili nešto (od Penny do rock glazbe ili filma) što će mu postati od životne važnosti – život sam.

“Almost Famous” je film o ljubavi i strasti za nekim/nečim koji podsjeća na “onaj” osjećaj zaljubljivanja u neku osobu, glazbu, pjesmu, neki film, filmaša, podjednako poistovjetljiv za glazbene/filmske fanove, ali i kritičare koji nisu izgubili mladog glazbenog/filmskog fana u sebi. “Što voliš u glazbi?” William pita Russella u završnom intervjuu. “Za početak… sve.” U tom odgovoru leži početak i kraj “Koraka do slave”.

Kate Hudson na korak do Oscara

Kate Hudson, kći Kurta Russella i Goldie Hawn, proslavila se upravo “Korakom do slave”, za koji je dobila nominaciju za Oscara. Konkurenciju joj je pravila i kolegica iz filma Frances McDormand, kao i Judi Dench (“Čokolada”) i Julie Walters (“Billy Elliot”), ali zlatni kipić na kraju je osvojila Marcia Gay Harden (“Pollock”). Svejedno, Kate je postala zvijezda, a slatkoća kojom je isijavala u ulozi Penny Lane učinila ju je princezom romantičnih komedija novog milenija, od “Kako se riješiti frajera u 10 dana” nadalje.

Stillwater prošao bolje od Skynrda, Jagger zvijezda i nakon 50.

U jednoj sceni, nakon što vjerni bus zamijene zrakoplovom, članovima Stillwatera smrt visi nad glavom kad avion upadne u snažne turbulencije. Je li Crowe iskusio nešto slično ili ne, Lynryd Skynrd, nažalost, jesu i nisu imali sreće kao Stillwater – tri člana benda stradala su u avionskoj nesreći 1977. godine.

Zanimljiv je trenutak kad novi menadžer Stillwatera (budući voditelj talk showa Jimmy Fallon) kaže: “Ako mislite da će Mick Jagger još pokušavati biti rock zvijezda s 50, jako se varate.” Dvadeset godina nakon premijere “Koraka do slave” Jagger ima 77 i još uvijek “pokušava biti rock zvijezda”, odnosno on to jest.

Show More

Povezane objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Back to top button
Close
Close