KulturaSlobodna Dalmacija

KAD STVARI KRENU NIZBRDO Muškost pod još jednom lavinom

Amerikanizacija švedske senzacije “Turist” (“Force Majeure”) Rubena Östlunda rezultirala je filmom “Kad stvari krenu nizbrdo” ili “Downhill”, novitetom na hrvatskom “online” videotržištu. Originalni naslov američkog remakea je višestruko prikladan. “Downhill” je oznaka za situaciju istaknutu u hrvatskom prijevodu “kad stvari krenu nizbrdo”.

Naslov oslikava i onaj teži dio koji slijedi nakon penjanja na vrh planine – spuštanje. U isti mah, naslov “Downhill” skromno i pošteno sugerira da nakon šest godina starog izvornog filma, jednog od vrhunaca švedske i, uopće, festivalske kinematografije 2010-ih, remake može samo ići nizbrdo, prema dnu.

FILM: Downhill; komedija; SAD, 2020. REŽIJA: Nat Faxon i Jim Rash ULOGE: Will Ferrell, Julia Louis-Dreyfus OCJENA: ***

Poniznost je odlika remakea koji ne pretendira biti bolji od originala, već njegovu provokativnu postavku prebaciti u američku “mainstream” komediju s komičarskim zvijezdama u glavnim ulogama i vidjeti može li zakotrljati lavinu. Tko je gledao izvrsnog “Turista”, “Kad stvari krenu nizbrdo” bit će mu više-manje već viđen “movie”.

No, gledatelji neupoznati s izvornikom mogli bi cijeniti provokativnost filma “Downhill” unutar američke komedije, posebice što ta provokativnost ne podrazumijeva “boratovsku” vulgarnost iz domene zahodskog humora. Načelno nepotrebni “Kad stvari krenu nizbrdo” je, tako, potrebniji američkoj komediji nego kinematografiji.

Jer, američka srednjestrujaška komedija rijetko testira i preispituje muškost suočenu s lavinom kao što je to napravio Östlund u jedinstvenoj kombinaciji kvazifilma katastrofe, neurotične bračne/obiteljske psihodrame i cinične komike s crnim humorom kao kontrapunktom bijelom snijegu.

“Drukčija vrsta filma katastrofe”, krilatica je remakea koji prosječnog američkog muškarca sučava sa “distaster movie” situacijom koja bi jednom Stalloneu (“Cliffhanger”) bila mačji kašalj. Kad se lavina počne kotrljati s vrha planine prema terasi restorana austrijskog “ski-resorta” u podnožju brda, stvar se čini ozbiljnom i životno ugrožavajućom.

Netom prije nego što se čini da će strmoglavljena masa snijega udariti o restoran, glava američke nuklearne obitelji Pete (Will Ferrell) grabi pametni telefon i daje petama vjetra, ostavljajući suprugu Billie (Julia Louis-Dreyfus) i dva sina (Julian Grey, Ammon Jacob Ford) iza sebe.

Majka je reagirala instinktivno i zaštitnički natkrilila sinove ususret naizglednoj smrti, dok je otac “refleksno” nestao u akciji. Lavina se na koncu pokazala “kontroliranom”, ali kad se oblak snijega raščistio, jasno je da Pete reagirao sebično i kukavički, iako on, kad se vrati na mjesto potencijalne nesreće, naruči juhu kao da se ništa nije dogodilo.

Otad nadalje, nakon testiranja muškosti u kriznoj situaciji, vrijeme je za test dugotrajnog braka i obiteljskih vrijednosti u filmu redateljskog dvojca Nat Faxon-Jim Rash (“Ljeto za sjećanje”; scenaristi Payneovih “Nasljednika”) koji je mogao bolje psihološko-dramski iskoristiti priliku što je premisa sada centrirana baš na američkog muškarca, posebice što će jedan ženski lik za Petea eksplicitno reći da je “pobjegao kao jebena pičkica”.

Međutim, angažmanom komičara Ferrella bilo je jasno da će prednjačiti komedija, premda film ne odlazi do kraja tragom “Ludog provoda po Europi”, s američkim turistima u “alpskoj Ibizi”. Ipak, Ferrell se trudi udaljiti lik od Franka The Tanka (“Dani slave”) i brata Brennana Huffa (“Luda braća”), tj. načiniti ga zrelijim dok Pete iskupnički pokušava uzaludno probuditi “mačo” tipa u sebi kakav nije nikad bio.

“Seinfeldovka” Louis-Dreyfus je bolja i dojmljivo predočava razočaranje njezina lika. “Izgledalo je kao da ćemo umrijeti, a on je otrčao, ostavio nas je, napustio svoju obitelj”, govori ona u ključnoj sceni filma, kad se Billie i Pete nađu s poznanikom i njegovom djevojkom (Zoe Chao, Zach Woods).

Billie i Pete prepričavaju, svatko iz svoje perspektive, “malo zastrašujuć trenutak” i “važan događaj za obitelj”, a u muško-žensku raspravu koja se pretvara u konfrontaciju uključuju se i njihovi gosti, stajući na stranu pripadnika svoga spola, čak i ako to nije racionalno (“to je refleks, nemaš vrmena razmišljati”). Korektni remake u toj sceni najbolje pogađa nelagodu prethodnika i “uvoznu” imitaciju originalne provokacije barem tu uspijeva načiniti približno svojom.

Glumačka poveznica s ‘Turistom‘

U sporednoj ulozi nalazi se prepoznatljivi norveški glumac Kristofer Hivju kao poveznica s “Turistom”, a tu je i Miranda Otto.

Show More

Povezane objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Back to top button
Close
Close