KulturaSlobodna Dalmacija

JUNIOR Terminator je trudan

It’s a boy, it’s a girl, it’s a… Junior. Ako vas ovo podsjeća na “It’s a bird, it’s a plane… it’s Superman”, bit je pogođena. U komediji “Junior” (1994.) Ivana Reitmana trudan je (p)ostao jedan od najvećih filmskih “supermana” svih vremena – Arnold Schwarzenegger. Prvo pa muško. Muškarčina. Conan i Terminator osobno. Bilo bi čudnije samo da je prvu mušku trudnicu na svijetu igrao Sylvester Stallone.

No, sve da mu je uloga i ponuđena, Sly se opekao s komedijama (“Oscar”, “Stani ili će moja mama pucati”) i zasigurno bi je odbio. Nasuprot njemu, Arnie je pronašao finu humornu, autoironičnu nišu u komičnim filmovima s redateljskim potpisom Reitmana (“Twins”, “Kindergarten Cop”) i nije se plašio nesvakidašnjih, visokokonceptualnih glumačkih izazova, tipa da bude brat blizanac Dannyju De Vitu i odgojitelj u vrtiću.

FILM: Junior; komedija; SAD, 1994. REŽIJA: Ivan Reitman ULOGE: Arnold Schwarzenegger, Danny De Vito OCJENA: *** ½

Od svih izazova “Junior” je bio najizazovniji i najriskantniji, kompariran i s “Blizancima” i s “Policajcem iz vrtića”, prijašnjim obiteljskim čedima Reitmana i Arnieja (i De Vita) kao treći dio njihove neslužbene trilogije. “Lud sam što ovo radim”, svjestan je rizika Schwarzeneggerov lik-znanstvenik, genetski inženjer dr. Alex Hesse.

“Možda jesi, ali si i trudan”, obavještava ga njegov partner, ginekolog Larry Arbogast (De Vito), s kojim je radio na revolucionarnom lijeku za sprječavanje spontanih pobačaja. “Trudan sam”, ponavlja Alex u nevjerici Larryju, sa njim i Arnie, onako kao što je postavio pitanje “Imam brata (blizanca)?!” u filmu “Twins”.

Hesse ne može vjerovati da je zatrudnio, a Schwarzenegger da je pristao glumiti nosećeg muškarca. Scenaristi Kevin Wade (“Meet Joe Black”) i Chris Conrad ne objašnjavaju mušku trudnoću u tančine jer bi se zapleli u nevjerojatnosti, otprilike kao autori “Face/Off-a” (transplantacija lica Johna Travolte i Nicolasa Cagea).

Jednostavno, “Junior” traži od gledatelja da prihvati premisu o eksperimentalnoj muškoj trudnoći kao što je prihvatio “sperm milkshake” eksperiment u “Blizancima”, bila ona znanstvena (manje) ili znanstveno-fantastična (više). Arnie se, konačno, proslavio SF filmovima, a “Junior” nije ništa manje znanstveno-fantastičan od “Terminatora 1&2”, “Predatora”, “Trkača” i “Potpunog sjećanja”, čak i dijeli nešto od njihova “vizionarstva”, samo pod okriljem neobične komedije.

Neobičnost filma koštala ga je ondašnje recepcije u svjetskim kinima, gdje je zaradio “samo” 108 milijuna dolara, najmanje od svih Schwarzeneggerovih komedija, manje i od “Ludih božićnih zvona”. Nije ga isprve prigrlio ni ovaj fan Arnieja, još pod dojmom njegovog prvog filma iz 1994. “True Lies”. Možda i zato što nije bio smiješan i zabavan kao “Twins” i “Kindergarten Cop”, više nekakva dramedija, na što onda nismo bili spremni.

Međutim, “Junior” je postajao prisniji na svako novo gledanje u rasponu od 25 godina, sve do ovog najnovijeg, kad je savršeno jasno koliko je podcijenjeni film aktualan i koliko se Schwarzenegger hrabro izložio riziku, premda mu se to isplatilo – dobio je nominaciju za Zlatni globus za glavnu mušku ulogu u kategoriji komedije ili mjuzikla zajedno s npr. Hughom Grantom (“Četiri vjenčanja i sprovod”), Johnnyjem Deppom (“Ed Wood”) i Jimom Carreyjem (“Maska”).

“Možeš li gledati na nešto bez predrasuda”, pitao je Alex znanstvenicu Dianu Reddin (oskarovka Emma Thompson) i kritiku, a njegov tumač Arnie riskirao biti predmet sprdnje i protuprirodno “zatrudnio” u inat potencijalnim usporedbama s napuhanim kitom, slonom u staklarni itd. iz pera predrasudnih kritičara koji su u njemu vidjeli ili još uvijek vide isključivo akcijskog glumca/stroj za ubijanje vojske negativaca.

Uloga nije podrazumijevala rigoroznu kuru debljanja kao Stalloneova za “Cop Land”, već umjetni stomak, no Schwarzenegger je isto nabacio par kila na svoje mišićavo tijelo u 47. godini. Vječito raspoložen za samoironiju, Arnie je u “Junioru” otišao najdalje u smjeru poigravanja svojim nabildanim “macho” imidžom.

Schwarzenegger nikad nije mogao biti žena, ali je to postao u “Junioru”, kao Tony Curtis-Jack Lemmon (“Neki to vole vruće”), Dustin Hoffman (“Tootsie”) i Robin Williams (“Tatica u suknji”). Ne samo žena, već trudna žena – mama. Kad se Arnie odjene u ženu Alexu i, takav, dođe u toplice za trudnice, on(a) se predstavlja kao istočnonjemačka atletičarka, s tijelom kao nuspojavom steroida.

Pričajući Alexinu priču kao “istinitu laž” on se poistovjećuje s njom i istinski uživljava u ulogu žene. Mačo imidž se otapa kako tata akcije sve više postaje mama – Schwarzenegger pronalazi i pokazuje svoju žensku stranu i majčinske osjećaje (prema djetetu koje Alex/a nosi u trbuhu), čak i prvi put pušta suzu, ranjiviji nego ikad prije, možda i poslije, u šačici prilično dirljivih scena.

“Imam osjećaj da sam izgubio kontrolu nad tijelom”, govori Hesse koji pati od jutarnje mučnine, a i bradavice mu bride nakon što su on i Arbogast oplodili jaje i umetnuli ga u njegov trubuh, te mu omogućili trudnoću uz pomoć eksperimentalnog lijeka i hormonskih dodataka. “Malo bridenja i trbobolje neće te ubiti”, bodri Larry mrcinu od trudnice.

Što je to za akcijskog junaka naspram borbe s izvanzemaljskim Predatorom, zar ne? U tome i jest kvaka jer jedan će muškarac, Hesse, iskusiti kako je biti trudna žena, mama i tata u jednom tijelu. I eto vizionarstva filma koji su Reitman i ekipa donijeli na svijet 1994. pod danas nikad aktualnijom parolom “moje tijelo, moj izbor” (izgovara je Arnie).

“Junior” je propitivao podjelu muško-ženskih uloga (tata, mama) i odgovornosti u suvremenom majčinstvu/očinstvu i smjelo brisao granice među spolovima roditelja. Pri Dianeinu posjetu toplicama za trudnice, ona i Alex(a) izgledaju kao da se spremaju podići dijete u istospolnoj zajednici, slično nekim scenama s Hesseom i Arbogastom.

“To je i moje dijete”, kaže Arbogast. “I ja ću postati mama”, veli Reddin koja se isprve naljutila što joj je Hesse trudnoćom i rađanjem djeteta “oduzeo svetu ulogu ženskosti”. Dosta je to kompleksnosti za isprve ismijavanu komediju o prvom trudnom muškarcu.

Opuštena Emma Thompson

Ovaj film je trebao Emmi Thompson koliko i Schwarzeneggeru. Nakon tri uzastopne drame (“Howards End”, “Na kraju dana”, “U ime oca”), Emma je dobila priliku da se opusti i pokaže kao komičarka, a priliku je i iskoristila. Uz nju gledamo i Pamelu Reed u ulozi Arbogastove trudne bivše žene. Pamela je glumila i u “Policajcu iz vrtića”, što “Juniora” dodatno čini obiteljskim projektom uhodane ekipe. P.S. Film se prikazuje 1. kolovoza ranije popodne na Fox Movies. Reprize slijede 3. i 6. kolovoza na istom kanalu.

Show More

Povezane objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Back to top button
Close
Close